Uke 9 / 2022
Jeg, ansvarlig for ukemeldingen, må denne uken få rette en stor takk til elevene på ungdomsskolen som har stått for flere av bidragene i ukemeldingen, både med bilder og elevtekster. Det er en fryd å kunne jobbe sammen med så engasjerte ungdommer!
Tusen takk! ♥️
/Line-Marie
Hovedfag ungdomsskolen:
Musikkanalyse
Vi i 9/10.klasse har nettopp blitt ferdige med en musikkanalyseperiode. Vi har hatt litt om Beethovens liv og skrev en biografi ut ifra det vi lært. I tillegg til dette hørte vi på hans 5.symfoni. Vi har også lært oss å analysere takter gjennom denne perioden. Det har blitt laget mange fine tegninger av Beethoven, som vi har fått tid til å ferdigstille i tegnetimen vår.
/Elevtekst
Ungdomsskolens vennskapskafé
For oss på ungdomskolen er det veldig viktig med et godt miljø.
En av tingene lærerne gjør er å lage en vennskapskafé hvor det serveres mat og vi kan mingle mellom klassene, snakke i lag eller spille kort. Alt dette er for at vi skal kunne få bli bedre kjent med hverandre.
Denne gangen har Anita (9/10.klasselærer) stått på, i hele går kveld, for å lage oss pulled pork, coleslaw og rundstykker. Det smakte kjempegodt og elevene setter stor pris på at lærerne har et så stort initiativ for at vi skal ha ett godt miljø blant oss.
/elevtekst
Vinterfest
Elevrådet på ungdomskolen har lenge prøvd å få til en vinterfest. Dette skulle egentlig være i juletiden, men av ulike grunner ble dette ikke mulig.
Endelig på lørdag, i forrige uke fikk vi ha det.
Elevene i elevrådet stod opp tidlig lørdagsmorgenen og handlet, ordnet og styrte med både dekorasjoner og mat.
Klokken 18:00 kom resten av ungdomskolen med noen av vennene sine. Alle var pent kledd og det var god stemning hele kvelden.
Tusen takk til det nydelige og dyktige elevrådet vårt.
/Elevtekst
Jodtabletter
Vi ønsker å samle inn oppdaterte samtykker for utdeling av jodtabletter i skolen. I dag vil dere finne et brev i sekken til barna. Her ligger samtykkeskjema og informasjon om bakgrunnen for at kommunen for ett år siden utplasserte jodtabletter på alle skoler og barnehager i Tromsø. Vennligst fyll ut og returner med barna ved første anledning, altså rett etter vinterferien.
Klikk på denne lenken under, dersom du ønsker å se infoskriv og samtykkeskjema:
Menneskets historiske gang
I 6.klasse antar undervisningen en ny karakter. Nå skildres konturene av en utvikling, av menneskehetens historiske gang. Elevene hører om de store kulturer som har vært: den gammel-indiske, den persiske og den egyptisk-kaldeiske. Men ennå skjer dette i enkle, monumentale bilder og anskuelige fortellinger om bestemte, utvalgte representanter for det mest karakteristiske for hvert enkelt folk og kulturperiode.
På bakgrunn av disse orientalske kulturer trer så den greske skjønnhetsverden frem i myte og historie, i tragiske, gripende skjebner eller i befriende, humoristiske episoder (Kilder).
Elevene møter menneskehetens historie som streben etter høye idealer, og får kunnskap om hvordan dette har muliggjort omfattende samfunnsendringer og preget menneskers samfunnsdannelse helt frem til vår tid (Kilder).
Bilder fra uka på Steinerskolen i Tromsø:
- Noen liker is og sølevær, det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!
- Samarbeidsmaleri på Fritids i med tematikken vinterferie.
- Fingerhekling i 1. kl. Ny aktivitet, og det var i starten veeldig vaaaaanskelig.
- Samarbeidsoppgave 3.kl: pakke inn og sette snor på med en hånd hver. Den andre har vi knytt fast under benken for ikke å jukse.
- 3.kl og 4.kl driver å lager koder og gåter til hverandre.
- 6.kl som strikker på sitteunderlag. Noen er begynt med fellinga.